Oplysninger om Søren Jensen Farup

http://peter.wegeberg.net/default.htm
 
Søren Jensen Farup var Skibsfører og skibsreder på Fanø.
 
Ejendom ved Rindby lidt syd for Nordby på Fanø (se foto og maleri af ... )
 
"Fanø-Sømænd i Storm og Stille", side 216: Foto og beskrivelse af redningsdåd:
"Søren Jensen Farup, Fører af Brg. "Anne Jørgiane", reddede i Juni 1867 paa 45 grader nordlig Bredde, 14 grader 10" vestlig Længde Mandskabet, 15 Mand, fra det norske Skib "Metcor", Kaptajn Andersen, der var paa Vej til Azorerne, men som nu var kommen i synkefærdig Tilstand. Det norske Mandskab var om Bord hos Farup i 2 Døgn, efter hvilket Forløb de Skibbrudne kom om Bord i en engelsk Brig, der var bestemt til Bordeaux. Farups anden Styrmand P. H. Terkelsen deltog i Redningsarbejdet paa en fortjenstfuld Maade.
Kaptajn Farup døde 23. marts 1909, 69 Aar".
 
Skonnertbrig Margrethe, der var på 170 Tons br., byggedes i Varnanäs 1871 af C. A. Hahn til et Rederiaktieselskab med Kaptajn Søren Jensen Farup som korresponderende Reder. Søren Jensen Farup førte selv skibet. Sejlede: Marseille-La Guayra og Puerto Cabello i Venezuela med stykgods og retur med kaffe til Marseille. Derfra i ballast til Livorno efter en ladning marmor til St. Petersborg. Kaptajn Farup gik i land på Københavns Red og Kaptajn Jac. Thomsen, Nordby, fortsatte som fører af Margrethe indtil Kaptajn Farup senere overtog skibet og Jac. Thomsen fortsatte som 1. styrmand. Solgt i august 1899 til tyske købere. (Kilde: "Fanø Sejlskibe" side 189)
 
Brig Fanø på 238 Tons br. byggedes 1878 af Søren Abrahamsen i Nordby til S. B. Hansen m.fl., Nordby. Senere blev den overtaget af Søren Jensen Farup m.fl. - Kaptajn M. N. Mortensen.
Sejlede på Vestkysten af Amerika og hovedsagelig på Vestindien,Sydamerika og Sydafrika.
Solgt 10. august 1896 til A. M. Langstrøm, Kristianssand, Norge. Kondemneret december 1906 i Newcastle on Tyne, hvor briggen havde søgt nødhavn efter at være sprunget læk i Nordsøen med en ladning kul.
(Kilde: "Fanø Sejlskibe", side 108).
 
Fortegnelse over Sejlskibsrederier på Fanø 1897 (Fanø-Sejlskibe, side 323):
Tremastet skonnertbrig Lemvig: 353 Register-Tons Netto, ejet 1894-juni 1898. Bygget af jern i Liverpool 1877. Den hed tidligere "Felicite Hubean". Den indkøbtes i Bordeaux oktober 1891 til Fanø af "Rederiaktieselskabet Lemvig" ved P. C. Svarrer, som var bestyrende Reder. Efter hans død i 1894 blev Søren Jensen Farup Reder. Sejlede på Østkysten af Sydamerika og senere på de lange rejser til Sydhavet. Skibet førtes af kaptajnerne H. Hansen og H. P.Thomsen. - Solgt juni 1898 til Mentz, Decker & Co., Hamburg og omdøbtes til "Vidi". - Forladt synkefærdigt 3. april 1903 i Atlanterhavet på rejse fra Garston til Rio Grande do Sul. (Kilde: "Fanø Sejlskibe", side 175).
 
Tremastet skonnertbrig Anne & Emmy: 247 Register-Tons Netto, ejet 1894-1902. Bygget i Oscarshamn 1894 af C.Thoren. Kaptajn N. Svarrer, Nordby. Solgt august 1902 ved Rio Grande do Sul.
 
Tremastet skonnertbrig H. Grohmann: 242 Register-Tons Netto, ejet 1893-1900. Træskib bygget i Oscarshamn 1893 til Rederiaktieselskabet af samme navn med Søren Jensen Farup som korresponderende Reder. Kaptajn N. H. Nielsen.
Sejlede: Jamaica-Le Havre. Vestkysten af Mexico. Hamborg-Manzanillo og Guaymas. Esmaraldas-Hamborg på den meget fine tid af 89 dage, en flot præstation for et skib af denne størrelse. Derefter nogle år i den sædvanlige fart på Rio Grande og Cuba, indtil det i 1897 sattes ind i Nord-Østersøfarten.
Solgt til Norge 1900 og omdøbt til "Flid" derefter solgt i 1907 til Brasilien. (Kilde: "Fanø Sejlskibe", side121-122).
 
Galease Alberdina: 82 Register-Tons Netto.
Ialt 923 Register-Tons Netto.
 
Tabte en del penge ved fejlslagne jordopkøb ved Måde, hvor han mente at den kommende nye by, Esbjerg skulle anlægges.
(Kilde: Vera Hauge Mathiassen).

Siderne er lavet den 17-feb-2014 med GEDHTanc Version 2.37.6   © 2006